söndag 1 februari 2015

Skidsemester i Alperna


Äntligen hemma igen efter några underbara dagar i Schweiziska Alperna.

Vi har varit i vad jag nästan tror är världens sötaste lilla alpby, högt uppe bland bergen.
Tyvärr har min kamera valt att inte alls samarbeta, så den ska få uppsöka en kameradoktor snarast. Men lite bilder lyckades jag skrapa ihop, och det räcker nog för att ni ska få en liten inblick och förståelse över charmen i den här lilla byn.


Byn heter Mürren och den ligger precis såhär, mitt uppe på en bergskam, med en alldeles vidunderlig utsikt åt alla dess håll och kanter.



Byn ligger på 1500 m höjd, så för att ta sig upp dit måste man åka kabinbana. Det finns alltså ingen som helst biltrafik här uppe, utan bara en genuint liten och gullig alpby med snöiga och pepparkaksliknande hus.


Från byn tar man sig sedan ännu högre upp i liftsystemet och högsta toppen man kan åka skidor från ligger på över 3 000 meter över havet. Men där uppe kan vi snacka om "view" - jisses vad vackert det var. Just där uppe, på det högsta berget är, också den allra första Bondfilmen inspelad - I hennes Majestäts hemliga tjänst tror jag den heter. Måste nästan ta och se den gamla filmen för att kika och återuppleva. Det är byns "turistattraktion" och det gjorde att jag fick trängas med en miljard Japaner i lördags när jag skulle upp på den soliga toppen. Hmm.

Vi har haft några underbara dagar med vänner, god mat och alpluft. Det är mycket offpist åkning här och jag har åkt så mycket att jag har så galet ont i kroppen och så mycket träningsverk att jag nu går som en åldring. Jag har gett mig själv ett löfte att komma i bättre form till nästa år så att jag kan åka mer utan att bli så galet trött och sliten.

Men nu är jag hemma igen och har fått krama på de små älsklingarna. Imorgon börjar en ny vecka, den första i Februari och jag har en utmaning som väntar i kylskåpet och börjar undra vad jag gett mig in på.


5 kommentarer:

Hajan sa...

Åh så fina bilder, tänkte på
Lasse Åbergsfilmen . Så duktiga ni är. Så skönt att åka iväg några dagar. Hade svårt för att
ni åkte iväg. Ja inte att Du, men mina anhöriga. Men det är nog förståndigt.
Trevliga bilder, ha det så bra.

Lena - gott för själen sa...

Härligt! Låter läckert med en by utan bilar. Kan tänka mig att det blev lugnt och skönt!

Kram Lena

Titti08 sa...

Underbara bilder.
Lycka till med utmaningen.
Kram Titti

Nilla Tankebubblor sa...

Så fint!

Mittgodastefinaste sa...

Underbart Jannike!

Kram Jenny