måndag 4 juni 2012

När det vilda kommer in


När jag var hos ram-makaren (eller vad det nu kan heta) härom dagen så hittade jag ju som sagt en ny-funnen vän. Det visade sig att han hade det mesta i sin lilla verkstad och under tiden vi samtalade dök både det ena och det andra upp. 
Jag tycker att de gamla trycken från skolplanscher och naturböcker är otroligt fina och detaljrika och det visade sig att han satt på en hel skatt. Vet inte hur många hundratals eller tusentals tryck på blommor, insekter och fåglar han langade fram. 
Jag som bara skulle hämta mina två tavlor som han ramat om fann plötsligt mig själv köpa bilder och beställa nya inramningar. Det var sjukt svårt att bestämma mig men tillslut föll jag för en vacker och ståtlig Pilgrimsfalk och en fin Skogsduvan. Duvan blev det just för att vi har ett gammalt par skogsduvor som bor här uppe i skogen och som jag ser nästan dagligen, ett strävsamt par som lever sitt liv i skogen här precis intill där vi lever våra liv.
Ett otroligt rikt fågelliv har vi här och eftersom jag ju just nu är inne på att inreda med naturen och låta naturen flytta in, tror jag att detta kommer bli perfekt. I Tv rummet kommer de få trona och blicka ut över oss.

Men ändå lite märkligt, för egentligen gillar jag inte fåglar - förutom de fina som bor här hos oss. De känns mer som vänner än nåt annat!

15 kommentarer:

Lilla Majken sa...

De kommer att pryda väggarna fint. Kan tänka mig att det är full rulle där hemma nu. Ta det lugnt, det kommer att bli så bra.

Kram Therese

Mitt lyckliga lantliv ♥ sa...

Vad lustigt att du skriver och fåglar (duvor) precis idag. Jag höll på få en duva i huvudet idag när jag och min mamma gick genom gamlastan i Zadar. :) Den vek av preciiiis innan den skulle ha flugit rätt in i huvudet på mig, ha ha. Lite läskiga de där djuren. Kanske bättre om man lär känna dem. ;)

Tavlorna är iaf väldigt vackra. Förstår att du hade svårt att välja om allt var i klass med dessa.

Stor kram
Jeanette

Bara Sara sa...

Roligt när man kan använda och göra om såna gamla grejer till nåt som passar inne och hemma! Kram

A House With A View sa...

Heeeeeeelt uuuunderbara tavlor - me like a lot!! De skulle gärna få pryda min vägg här hemma!! Jag gillar ju din inredningsstil så det här passar mig perfekt!!

Stööööörsta kraaaaamen aka

Två Trappor sa...

Vad coolt... riktigt fina tavlor, och fint med din tanke om att anknyta till naturen kring ert hem. Gillar't! som det brukar heta nuförtiden ;) Kram Madeleine

Helenas enkla vardag sa...

Jag gillar inte fåglar heller, men jag är ihop med en Duva. Så jag måste ju också tycka att duvtavlan var riktigt fin! Kommer göra sig bra hos dig!
Kram Helena

dianasdrömmar sa...

Gillar tavlorna, påminner om tavlorna som mormor och morfar hade hemma hos sig :) Vilken färg vill du ha på klockan, jag hade din adress.Kram Diana

Vardaxlyx sa...

JÄTTE fina tavlor =)
Önskar dig en kanon fin tisdag!
KRAM <3

Gunilla sa...

Och jag har duvan " MORMOR" så alla har vi relationer till duvor. :)

CreandoPhoto sa...

Vilket ställe! Superfina tavlor. :)
Kramar

Hajan sa...

när man skriver hos Dig åker man
plötsligt ur kommentarsrutan.Vill bara säga att tavlorna var jättefina.
bäst jag slutar för nu kom fågan igen om jag vill vara kvar på sidan.

Concept_By_Sarah sa...

Kul att hitta hit! Underbara bilder på din blogg. Gillar fågeltavlorna. Kram Sarah

smile sa...

Inte så förtjust i duvor just nu, med tanke på äventyret vi haft med duvparet utanför vårt sovrumsfönster...

Men jag håller med, gamla skolplanscher är så himla fina.

Kutri sa...

Jättefina fågeltavlor! Själv råkade jag hitta en hög gamla finska Kotiliesi-tidskrifter på loppis. Flera av dem hade framsidan tecknad av Martta Wendelin. Tänkte köpa ramer och hänga dem på väggen.

Fru Sederblad sa...

Så fina! Inte konstigt att du blev så förtjust i dem ;-)!