fredag 18 november 2011

Att ge någon en god jul


I Edwards skola är man med i något som heter "Aktion Julklappen". Aktion Julklapppen är ett sätt för svenska barn att göra något riktigt fint och skicka julklappar till jämnåriga i Östeuropa. Varje år packas flera lastbilar fulla av klappar som sen delas ut på skolor och barnhem i Moldavien, Rumänien, Ukraina och Georgien.Det brukar bli runt 30 000 paket men behovet av fler är stort.
Många av barnen lever i mycket fattiga familjer och ofta får de kanske ingen julklapp alls. Denna lilla julklapp värmer mer i hjärtat hos barnen än vad man kan tro. För rättvisans skull och för att slippa problem i tullen har alla paket samma innehåll:
1 blyertspenna
1 pennvässare
1 suddgummi
1 ritblock
1 ask färgkritor
1 tvål
1 tandborste
1 tub tandkräm
1 reflex
1 tablettask
1 vykort eller bild som är typiskt svenskt med en hälsning från den som skickar paketet.

Även om dessa saker kan tyckas lite tråkiga för svenska barn så är de enormt uppskattade på plats.

Jag och Edward har varit och handlat och gjort ett fint paket. Edward har valt ut alla saker och vi hoppas att det lilla barn som får vårat paket blir glad. Helst av allt skulle jag vilja packa in så mycket fler saker i paketet. Jag ser på mina egna barn. Hur lyckliga de är och vilken tur de har haft att födas just här och jag blir tårögd när jag tänker på att det finns barn, som är precis som mina. Men som växer upp i ett barnhem eller i dåliga förhållanden. Jag vill samla alla dessa barn och ge dem en stor kram. Säga att allt blir bra och vagga dem i min famn. Det är så mycket jag skulle vilja göra och den allra minsta är att ge dem ett paket, som för oss inte betyder mycket, men som för dom är ren glädje och ger dem en god jul.
Läkarmissionen står bakom Aktion Julklappen läs om det här. Och du, snart är det jul. Tänk på dem som inte har det lika bra som vi och gör något för dem i jul.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Så fint! Detta ska jag ta upp i vår skola också .. .
{och länka på du! en ära för mig ...}

krya på er era stackare. hoppas att du slipper kräket! fy & uff.

trevlig helg! ulrika

Jannike sa...

Ja gör det, det är en fin idé.
Du är nu i min läslista =)

Trevlig helg du med!

Anonym sa...

Vad fint! Detta borde man ta upp på flera skolor. Fin blogg.

/Julia

Jannike sa...

Tack så mycket Julia!

Tindy sa...

Så himla fint gjort!!!! Eftersom jag är en lätt känslig liten själ så blev jag lite lagom tårögd med:)) tänk om fler kunde följa er skola, så mycket det skulle betyda..att få skriva..läsa..ohhh..Du är fin du och finaste Edward..min hjälte:))

Jannike sa...

Too di Boo - <3

Yohanna i Las Palmas sa...

Ja visst!
Vilken bra idé. Satt just och skrev om detta i min real life denna vecka som handlar om shopping:
http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2011/november/real-life-shopping.html

Tänk på dem som har det mindre bra.

Hälsningar
Yohanna